ILO’nun Kuruluşu ve
Amacı
Uluslararası Çalışma Teşkilatı (ILO) sosyal adaletin sağlanması yoluyla dünyada kalıcı bir barışın gerçekleştirilmesi amacıyla 1919 yılında Versailles Barış Antlaşması ile kurulmuştur. Kuruluşundan itibaren Milletler Cemiyeti bünyesinde faaliyette bulunan ILO, II. Dünya Savaşı yıllarında Milletler Cemiyeti’nin ortadan kalkmış olmasına rağmen varlığını sürdürmüştür. 1944 yılında toplanan Uluslararası Çalışma Konferansı'nda kabul edilen ve ILO Ana sözleşmesine eklenen "Filadelfiya Bildirisi" ile ILO’nun amaçları ve çalışma konuları yeniden ve daha güçlü biçimde teyit edilerek, özellikle ücretlilerin durumunu yakından etkileyen ekonomik sorunlara eğinilmesi benimsenmiştir. ILO, 1946 yılında Birleşmiş Milletler Teşkilatı ile imzaladığı bir anlaşma ile yaşam ve çalışma koşullarının iyileştirilmesi konusunda çaba gösteren BM’nin ilk uzmanlık kuruluşu olarak hizmet vermeye devam etmiştir.
Evrensel ve sürekli bir barışın ancak
sosyal adalet temeli üzerinde oluşturulabileceği temel ilkesinden hareketle tam
istihdama ulaşılması; yaşam standartlarının yükseltilmesi; işçilerin
kendilerine en uygun işlerde çalıştırılmaları; mesleki eğitim imkânlarının
sağlanması; kalkınmanın nimetlerinden herkesin eşit şekilde yararlanmasını
sağlamaya yönelik politikaların uygulanması; çalışanların yaşam ve sağlığının
korunması; örgütlenme ve toplu pazarlık hakkının tanınması ve sosyal güvenliğin
yaygınlaştırılması gibi amaçları bulunan ve 1969 yılında Nobel Barış Ödülü ile
ödüllendirilen ILO, tüm faaliyetlerini işçi, işveren ve Hükümet
temsilcilerinden oluşan “üçlü yapı” ilkesine dayalı olarak yürütmekte ve bu
özelliği ile diğer uluslararası kuruluşlardan farklılık göstermektedir.
ILO’ya üye 183 ülke bulunmaktadır.
Birleşmiş Milletler (BM) Teşkilatına üye olan ülkeler ILO Ana sözleşmesinden
doğan yükümlülükleri kabul ettiklerini bildirmeleri halinde üye
olabilmektedirler. BM’e üye olmayan bir ülke ise ancak ILO Genel Konferansı
kararıyla üyeliğe alınmaktadır. Üyelikten çekilme ise ILO Genel Müdürü’ne
yapılacak bir bildirimle mümkün olabilmektedir.
ILO’nun Yapısı ve Organları
Merkezi Cenevre’de bulunan ILO, her yıl
Haziran ayında yapılan ve karar organı niteliği taşıyan Uluslararası Çalışma
Konferansı, yürütme organı niteliğindeki Yönetim Kurulu ve Teşkilatın
sekreterya hizmetlerini yürüten Uluslararası Çalışma Bürosu’ndan oluşmaktadır.
Uluslararası Çalışma Bürosu’nun başında bir Genel Müdür bulunmaktadır. Bu görev
halen Sayın Juan SOMAVIA (Şili) tarafından yürütülmektedir. Sayın SOMAVIA
bu göreve Yönetim Kurulu’nca 1998 yılında 5 yıllığına seçilmiş ve 1999 yılı
Mart ayında görevine başlamıştır.
Uluslararası Çalışma Konferansı, her bir
üye ülkenin 2 Hükümet, 1 İşçi ve 1 İşveren temsilcisinden oluşmaktadır. Bu
temsilcilere Konferans gündemindeki konulara göre teknik danışmanlar da refakat
etmektedir.
Uluslararası Çalışma Konferansı, çalışma
yaşamıyla ilgili güncel sorunları tartışır. Sözleşme ve Tavsiye Kararlarından
oluşan uluslararası çalışma standartlarını tespit eder, bu standartların üye
ülkelerde uygulanmasını denetler. Üye ülkelerin katkılarıyla finanse edilen 2
yıllık ILO Bütçesini kabul eder, 2 yıllık ILO faaliyet programını belirler ve
her 3 yılda bir Yönetim Kurulu üyelerini seçer. Konferans çalışmaları,
oluşturulan Komiteler eliyle yürütülmektedir.
Yönetim Kurulu, ILO’nun yürütme organıdır.
Teşkilatın bütün faaliyetlerinde belirleyici bir role sahip olan Yönetim
Kurulu, Konferans gibi üçlü yapıya sahiptir. Yönetim Kurulu, yılda 3 kez
toplanmakta ve 28 Hükümet, 14 işçi ve 14 İşveren olmak üzere toplam 56 üyeden oluşmaktadır.
Ayrıca, ILO belli başlı endüstri alanlarını
kapsayan üçlü yapıda sektörel ve teknik komiteler oluşturmakta, bölgesel ve
teknik konferanslar düzenlemektedir.
ILO’nun taşra teşkilatı ise bölge, alan,
şube ofislerinden ve çok yönlü uzmanlık gruplarından oluşmaktadır. Bilindiği
gibi, ülkemizde faaliyet gösteren ILO alan ofisi yakın geçmişte (1998 yılında
mektup teatisi yoluyla) şube ofisi haline dönüştürülmüştür. Bu ofis Avrupa
Bölge Ofisine bağlıdır.
ILO bünyesinde, ayrıca, bir İdare
Mahkemesi, Araştırma Merkezi ve İtalya’nın Torino şehrinde faaliyet gösteren
Eğitim Merkezi bulunmaktadır.
ILO’nun Standart
Tesisi ve Denetim İşlevleri
ILO’nun temel amacı, asgari ve evrensel
uluslararası standartlar belirlenmesi suretiyle üye ülkelerdeki çalışma ve
yaşam koşullarının iyileştirilmesidir. Bu standartlar uluslararası çalışma
sözleşmeleri ve tavsiye kararları şeklinde oluşmaktadır. ILO’nun kuruluşundan
bugüne kadar 188 Sözleşme ve 199 Tavsiye Kararı kabul edilmiştir. Sözleşmeler,
usulünce onaylanması halinde onaylayan ülke için bağlayıcı hale gelmektedir.
Tavsiye Kararları için ise onaylama söz konusu olmayıp bu metinlerde yer alan
ilkeler yol gösterici veya Sözleşmeyi tamamlayıcı niteliktedir.
Üye ülkelerin onaylamış oldukları
Sözleşmeleri ne ölçüde uyguladıklarını izlemek üzere kapsamlı ve etkin bir
denetim mekanizması oluşturulmuştur. Şikâyetlere ve raporlara dayanan iki tür
denetim usulü bulunmaktadır.
Üye ülkelerin onayladıkları sözleşmelerle
ilgili olarak ulusal mevzuat ve uygulamaları hakkında belirli aralıklarla
ILO’ya gönderdikleri raporlara dayanan denetim sistemine göre, bu raporlar
ilkin Uzmanlar Komitesi tarafından incelenmekte ve belirlenen aykırılıklar bir rapor
halinde Konferansa sunulmaktadır. Konferansta oluşturulan Aplikasyon Komitesi
ise bu raporda yer alan ülkelerden bir kısmını Komitede sözlü savunma yapmaya
davet etmektedir. Aplikasyon Komitesi’nde söz konusu ülkenin yaptığı savunma ve
bunu izleyen tartışmalar ile Komite kararı Konferans raporu içinde
yayınlanmaktadır. Ciddi aykırılıkların tespit edilmesi halinde ise ilgili
ülkelerdeki duruma “özel paragraf” içinde dikkat çekilmektedir.
Şikâyetlere dayanan denetim usulüne
göre, şikayet konusu, ilgili olduğu Sözleşmeye göre ya Sendikal Özgürlükler
Komitesi’nde incelenmekte ya da Yönetim Kurulu’nda oluşturulan üçlü yapıda özel
bir komitede ele alınmaktadır.
ILO ile İlişkiler
Türkiye'nin ILO ile ilişkileri 1927
yılına kadar dayanmaktadır. Ülkemiz Milletler Cemiyeti'nin üyesi olmadığı için
o yıllarda ILO çalışmalarına gözlemci statüsüyle katılmış, 1932 yılında
Milletler Cemiyeti'ne üye olduğunda ILO'nun da üyeliğini kazanmıştır. Ülkemiz,
o tarihten bugüne kadar ILO çalışmalarına üye ülke sıfatıyla katılmıştır.
Ülkemiz, ILO Yönetim Kurulu'nda
1948-51, 1954-57 ve 1996-99 dönemlerinde Asil Üye, 1975-78, 1987-90 ve 2002-05
dönemlerinde "Yardımcı Üye" sıfatıyla yer almış, en son 1996-99
döneminde ise yine "Asil Üye" sıfatıyla Kurul çalışmalarına etkin bir
şekilde katılmıştır.
Üye ülkelerin ILO bütçesine katkı payları
BM'nin bütçe değerlendirme esasları çerçevesinde belirlenmekte olup ülkemizin
yıllık katkı payı ILO bütçesinin % 0.372 oranı civarındadır.
Türkiye, aralarında temel çalışma
haklarına ilişkin 8 sözleşmenin de bulunduğu uluslararası çalışma
sözleşmelerinden 56'sını onaylayarak ulusal mevzuatına katmıştır.
ILO sözleşme ve tavsiye kararlarının,
gerek konferans görüşmeleri öncesinde soru belgelerinin yanıtlanması ve konuyla
ilgili ülkemiz mevzuatı hakkında bilgi verilmesi yoluyla metinlerinin oluşması
sürecine, gerekse 2 yıl devam eden konferans çalışmaları sırasında kaleme
alınması ve kabulü sürecine Bakanlığımızca etkin biçimde katkıda
bulunulmaktadır. Bu sözleşme ve tavsiye kararlarının konferans tarafından
kabulünden sonra ise ILO Ana sözleşmesinin 19. Maddesi gereğince T.B.M.M.'ye
bilgi sunulmakta ve bu bilgilendirme hakkında ILO'ya rapor gönderilmektedir.
Onayladığımız her sözleşmeye ilişkin
olarak ILO'ya düzenli aralıklarla ulusal uygulama raporları sunulmaktadır.
Uzmanlar Komitesi'nin eleştirileri ve olağan rapor dönemi haricinde yıllık
rapor talepleri nedeniyle her yıl çok sayıda sözleşmeye ait raporlar
hazırlanarak ILO'ya gönderilmektedir Bu sözleşmelerden herhangi biriyle ilgili
olarak ülkemizin Uygulama (Aplikasyon) Komitesi'ne alınması olasılığı nedeniyle
ayrıca konferans öncesinde de hazırlık yapılmaktadır.
Ülkemiz aleyhine ILO'ya yapılan
şikâyetlere karşı savunma yazıları da Bakanlığımız tarafından hazırlanmaktadır.
ILO ile ülkemiz arasındaki ilişkiler
bu kuruluşun Ankara'da 12 Eylül 2001 tarihinde törenle açılışı yapılan
"Enformasyon Merkezi"nin hizmete girmesi ile yeni bir ivme
kazanmıştır. Bakanlığımız ve sosyal tarafların katkılarıyla inşa edilen
Ankara'nın Oran semtindeki bu merkez, aynı zamanda ILO'nun Türkiye
temsilciliğini de barındırmakta ve çok amaçlı olarak kullanılmaktadır.
Başta Bakanlığımız ve sosyal taraflar
olmak üzere ülkemiz ile ILO arasında IPEC (Çocuk Çalıştırılmasının Önlenmesi
Uluslararası Programı) ve ILO Enformasyon Merkezi yapımı gibi çeşitli teknik
işbirliği çalışmaları yürütülmektedir. IPEC'in 2001 yılında dolan uygulama
süresi, ILO Ankara Bilgi Kaynak Merkezi'nin 12.09.2001 günü yapılan açılışı
sırasında imzalanan ek protokol ile 5 yıl daha uzatılmıştır. Ülkemizin Avrupa
Birliği'ne uyum çabalarının ILO tarafından güçlü bir şekilde desteklenmesi
amacıyla "Türkiye ve ILO Arasındaki İşbirliği Protokolü" 2000 yılı
Eylül ayında imzalanmıştır. Bu protokol ile, temel çalışma hakları, istihdam
politikası, sosyal koruma politikası ve sosyal diyalog alanlarında Bakanlığımız
ile ILO arasında yapılacak işbirliği konuları belirlenmiştir.
Bakanlığımız ile Uluslararası Çalışma
Örgütü'nün ev sahipliğinde "Küreselleşme Karşısında İstihdam
Stratejileri" konulu Güney-Doğu Avrupa Ülkeleri Alt Bölgesel Konferansı
11-12 Eylül 2006 tarihlerinde İstanbul'da yapılmış ve konferans sonucunda
İstanbul Bildirgesi kabul edilmiştir.
ONAYLANAN
ILO SÖZLEŞMELERİ
No
|
Sözleşme Adı
|
Onay Tarihi
|
Durumu
|
C 2
|
14.07.1950
|
Onaylandı
|
|
C 11
|
29.03.1961
|
Onaylandı
|
|
C 14
|
27.12.1946
|
Onaylandı
|
|
C 15
|
29.09.1959
|
30.10.1998 tarihinde fesholmuştur(*)
|
|
C 26
|
29.01.1975
|
Onaylandı
|
|
C 29
|
30.10.1998
|
Onaylandı
|
|
C 34
|
27.12.1946
|
23.01.1952 tarihinde fesholmuştur (**)
|
|
C 42
|
27.12.1946
|
Onaylandı
|
|
C 45
|
21.04.1938
|
Onaylandı
|
|
C 53
|
22.04.2005
|
Onaylandı
|
|
C 55
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 58
|
29.09.1959
|
30.10.1998 tarihinde fesholmuştur(*)
|
|
C 59
|
12.07.1993
|
30.10.1998 tarihinde fesholmuştur(*)
|
|
C 68
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 69
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 73
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 77
|
02.11.1984
|
Onaylandı
|
|
C 80
|
13.07.1949
|
Onaylandı
|
|
C 81
|
05.03.1951
|
Onaylandı
|
|
C 87
|
12.07.1993
|
Onaylandı
|
|
C 88
|
14.07.1950
|
Onaylandı
|
|
C 92
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 94
|
29.03.1961
|
Onaylandı
|
|
C 95
|
29.03.1961
|
Onaylandı
|
|
C 96
|
23.01.1952
|
Onaylandı
|
|
C 98
|
23.01.1952
|
Onaylandı
|
|
C 99
|
23.06.1970
|
Onaylandı
|
|
C 100
|
19.07.1967
|
Onaylandı
|
|
C 102
|
29.01.1975
|
Onaylandı
|
|
C 105
|
29.03.1961
|
Onaylandı
|
|
C 108
|
07.02.2005
|
Onaylandı
|
|
C 111
|
19.07.1967
|
Onaylandı
|
|
C 115
|
15.11.1968
|
Onaylandı
|
|
C 116
|
02.09.1968
|
Onaylandı
|
|
C 118
|
25.06.1974
|
Onaylandı
|
|
C 119
|
13.11.1967
|
Onaylandı
|
|
C 122
|
13.12.1977
|
Onaylandı
|
|
C 123
|
08.12.1992
|
Onaylandı
|
|
C 127
|
13.11.1975
|
Onaylandı
|
|
C 133
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 134
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 135
|
12.07.1993
|
Onaylandı
|
|
C 138
|
30.10.1998
|
Onaylandı
|
|
C 142
|
12.07.1993
|
Onaylandı
|
|
C 144
|
12.07.1993
|
Onaylandı
|
|
C 146
|
28.07.2005
|
Onaylandı
|
|
C 151
|
12.07.1993
|
Onaylandı
|
|
C 152
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 153
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 155
|
22.04.2005
|
Onaylandı
|
|
C 158
|
04.01.1995
|
Onaylandı
|
|
C 159
|
26.06.2000
|
Onaylandı
|
|
C 161
|
22.04.2005
|
Onaylandı
|
|
C 164
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 166
|
17.03.2005
|
Onaylandı
|
|
C 182
|
02.08.2001
|
Onaylandı
|
|
-
|
-
|
-
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder