4 Ocak 2014 Cumartesi

Uluslararası Çalışma Örgütü - ILO

ILO’nun Kuruluşu ve Amacı

Uluslararası Çalışma Teşkilatı (ILO) sosyal adaletin sağlanması yoluyla dünyada kalıcı bir barışın gerçekleştirilmesi amacıyla 1919 yılında Versailles Barış Antlaşması ile kurulmuştur. Kuruluşundan itibaren Milletler Cemiyeti bünyesinde faaliyette bulunan ILO, II. Dünya Savaşı yıllarında Milletler Cemiyeti’nin ortadan kalkmış olmasına rağmen varlığını sürdürmüştür. 1944 yılında toplanan Uluslararası Çalışma Konferansı'nda kabul edilen ve ILO Ana sözleşmesine eklenen "Filadelfiya Bildirisi" ile ILO’nun amaçları ve çalışma konuları yeniden ve daha güçlü biçimde teyit edilerek, özellikle ücretlilerin durumunu yakından etkileyen ekonomik sorunlara eğinilmesi benimsenmiştir. ILO, 1946 yılında Birleşmiş Milletler Teşkilatı ile imzaladığı bir anlaşma ile yaşam ve çalışma koşullarının iyileştirilmesi konusunda çaba gösteren BM’nin ilk uzmanlık kuruluşu olarak hizmet vermeye devam etmiştir.
Evrensel ve sürekli bir barışın ancak sosyal adalet temeli üzerinde oluşturulabileceği temel ilkesinden hareketle tam istihdama ulaşılması; yaşam standartlarının yükseltilmesi; işçilerin kendilerine en uygun işlerde çalıştırılmaları; mesleki eğitim imkânlarının sağlanması; kalkınmanın nimetlerinden herkesin eşit şekilde yararlanmasını sağlamaya yönelik politikaların uygulanması; çalışanların yaşam ve sağlığının korunması; örgütlenme ve toplu pazarlık hakkının tanınması ve sosyal güvenliğin yaygınlaştırılması gibi amaçları bulunan ve 1969 yılında Nobel Barış Ödülü ile ödüllendirilen ILO, tüm faaliyetlerini işçi, işveren ve Hükümet temsilcilerinden oluşan “üçlü yapı” ilkesine dayalı olarak yürütmekte ve bu özelliği ile diğer uluslararası kuruluşlardan farklılık göstermektedir.
ILO’ya üye 183 ülke bulunmaktadır. Birleşmiş Milletler (BM) Teşkilatına üye olan ülkeler ILO Ana sözleşmesinden doğan yükümlülükleri kabul ettiklerini bildirmeleri halinde üye olabilmektedirler. BM’e üye olmayan bir ülke ise ancak ILO Genel Konferansı kararıyla üyeliğe alınmaktadır. Üyelikten çekilme ise ILO Genel Müdürü’ne yapılacak bir bildirimle mümkün olabilmektedir.

ILO’nun Yapısı ve Organları
Merkezi Cenevre’de bulunan ILO, her yıl Haziran ayında yapılan ve karar organı niteliği taşıyan Uluslararası Çalışma Konferansı, yürütme organı niteliğindeki Yönetim Kurulu ve Teşkilatın sekreterya hizmetlerini yürüten Uluslararası Çalışma Bürosu’ndan oluşmaktadır. Uluslararası Çalışma Bürosu’nun başında bir Genel Müdür bulunmaktadır. Bu görev halen Sayın Juan SOMAVIA (Şili) tarafından yürütülmektedir. Sayın SOMAVIA  bu göreve Yönetim Kurulu’nca 1998 yılında 5 yıllığına seçilmiş ve 1999 yılı Mart ayında görevine başlamıştır.
Uluslararası Çalışma Konferansı, her bir üye ülkenin 2 Hükümet, 1 İşçi ve 1 İşveren temsilcisinden oluşmaktadır. Bu temsilcilere Konferans gündemindeki konulara göre teknik danışmanlar da refakat etmektedir.
Uluslararası Çalışma Konferansı, çalışma yaşamıyla ilgili güncel sorunları tartışır. Sözleşme ve Tavsiye Kararlarından oluşan uluslararası çalışma standartlarını tespit eder, bu standartların üye ülkelerde uygulanmasını denetler. Üye ülkelerin katkılarıyla finanse edilen 2 yıllık ILO Bütçesini kabul eder, 2 yıllık ILO faaliyet programını belirler ve her 3 yılda bir Yönetim Kurulu üyelerini seçer. Konferans çalışmaları, oluşturulan Komiteler eliyle yürütülmektedir.
Yönetim Kurulu, ILO’nun yürütme organıdır. Teşkilatın bütün faaliyetlerinde belirleyici bir role sahip olan Yönetim Kurulu, Konferans gibi üçlü yapıya sahiptir. Yönetim Kurulu, yılda 3 kez toplanmakta ve 28 Hükümet, 14 işçi ve 14 İşveren olmak üzere toplam 56 üyeden oluşmaktadır.
Ayrıca, ILO belli başlı endüstri alanlarını kapsayan üçlü yapıda sektörel ve teknik komiteler oluşturmakta, bölgesel ve teknik konferanslar düzenlemektedir.
ILO’nun taşra teşkilatı ise bölge, alan, şube ofislerinden ve çok yönlü uzmanlık gruplarından oluşmaktadır. Bilindiği gibi, ülkemizde faaliyet gösteren ILO alan ofisi yakın geçmişte (1998 yılında mektup teatisi yoluyla) şube ofisi haline dönüştürülmüştür. Bu ofis Avrupa Bölge Ofisine bağlıdır.
ILO bünyesinde, ayrıca, bir İdare Mahkemesi, Araştırma Merkezi ve İtalya’nın Torino şehrinde faaliyet gösteren Eğitim Merkezi bulunmaktadır.

ILO’nun Standart Tesisi ve Denetim İşlevleri 
ILO’nun temel amacı, asgari ve evrensel uluslararası standartlar belirlenmesi suretiyle üye ülkelerdeki çalışma ve yaşam koşullarının iyileştirilmesidir. Bu standartlar uluslararası çalışma sözleşmeleri ve tavsiye kararları şeklinde oluşmaktadır. ILO’nun kuruluşundan bugüne kadar 188 Sözleşme ve 199 Tavsiye Kararı kabul edilmiştir. Sözleşmeler, usulünce onaylanması halinde onaylayan ülke için bağlayıcı hale gelmektedir. Tavsiye Kararları için ise onaylama söz konusu olmayıp bu metinlerde yer alan ilkeler yol gösterici veya Sözleşmeyi tamamlayıcı niteliktedir.  
 Üye ülkelerin onaylamış oldukları Sözleşmeleri ne ölçüde uyguladıklarını izlemek üzere kapsamlı ve etkin bir denetim mekanizması oluşturulmuştur. Şikâyetlere ve raporlara dayanan iki tür denetim usulü bulunmaktadır.
Üye ülkelerin onayladıkları sözleşmelerle ilgili olarak ulusal mevzuat ve uygulamaları hakkında belirli aralıklarla ILO’ya gönderdikleri raporlara dayanan denetim sistemine göre, bu raporlar ilkin Uzmanlar Komitesi tarafından incelenmekte ve belirlenen aykırılıklar bir rapor halinde Konferansa sunulmaktadır. Konferansta oluşturulan Aplikasyon Komitesi ise bu raporda yer alan ülkelerden bir kısmını Komitede sözlü savunma yapmaya davet etmektedir. Aplikasyon Komitesi’nde söz konusu ülkenin yaptığı savunma ve bunu izleyen tartışmalar ile Komite kararı Konferans raporu içinde yayınlanmaktadır. Ciddi aykırılıkların tespit edilmesi halinde ise ilgili ülkelerdeki duruma “özel paragraf” içinde dikkat çekilmektedir.
 Şikâyetlere dayanan denetim usulüne göre, şikayet konusu, ilgili olduğu Sözleşmeye göre ya Sendikal Özgürlükler Komitesi’nde incelenmekte ya da Yönetim Kurulu’nda oluşturulan üçlü yapıda özel bir komitede ele alınmaktadır.

ILO ile İlişkiler
 Türkiye'nin ILO ile ilişkileri 1927 yılına kadar dayanmaktadır. Ülkemiz Milletler Cemiyeti'nin üyesi olmadığı için o yıllarda ILO çalışmalarına gözlemci statüsüyle katılmış, 1932 yılında Milletler Cemiyeti'ne üye olduğunda ILO'nun da üyeliğini kazanmıştır. Ülkemiz, o tarihten bugüne kadar ILO çalışmalarına üye ülke sıfatıyla katılmıştır.
 Ülkemiz, ILO Yönetim Kurulu'nda 1948-51, 1954-57 ve 1996-99 dönemlerinde Asil Üye, 1975-78, 1987-90 ve 2002-05 dönemlerinde "Yardımcı Üye" sıfatıyla yer almış, en son 1996-99 döneminde ise yine "Asil Üye" sıfatıyla Kurul çalışmalarına etkin bir şekilde katılmıştır.

Üye ülkelerin ILO bütçesine katkı payları BM'nin bütçe değerlendirme esasları çerçevesinde belirlenmekte olup ülkemizin yıllık katkı payı ILO bütçesinin % 0.372 oranı civarındadır.
 Türkiye, aralarında temel çalışma haklarına ilişkin 8 sözleşmenin de bulunduğu uluslararası çalışma sözleşmelerinden 56'sını onaylayarak ulusal mevzuatına katmıştır.
 ILO sözleşme ve tavsiye kararlarının, gerek konferans görüşmeleri öncesinde soru belgelerinin yanıtlanması ve konuyla ilgili ülkemiz mevzuatı hakkında bilgi verilmesi yoluyla metinlerinin oluşması sürecine, gerekse 2 yıl devam eden konferans çalışmaları sırasında kaleme alınması ve kabulü sürecine Bakanlığımızca etkin biçimde katkıda bulunulmaktadır. Bu sözleşme ve tavsiye kararlarının konferans tarafından kabulünden sonra ise ILO Ana sözleşmesinin 19. Maddesi gereğince T.B.M.M.'ye bilgi sunulmakta ve bu bilgilendirme hakkında ILO'ya rapor gönderilmektedir.
 Onayladığımız her sözleşmeye ilişkin olarak ILO'ya düzenli aralıklarla ulusal uygulama raporları sunulmaktadır. Uzmanlar Komitesi'nin eleştirileri ve olağan rapor dönemi haricinde yıllık rapor talepleri nedeniyle her yıl çok sayıda sözleşmeye ait raporlar hazırlanarak ILO'ya gönderilmektedir Bu sözleşmelerden herhangi biriyle ilgili olarak ülkemizin Uygulama (Aplikasyon) Komitesi'ne alınması olasılığı nedeniyle ayrıca konferans öncesinde de hazırlık yapılmaktadır.
 Ülkemiz aleyhine ILO'ya yapılan şikâyetlere karşı savunma yazıları da Bakanlığımız tarafından hazırlanmaktadır.
 ILO ile ülkemiz arasındaki ilişkiler bu kuruluşun Ankara'da 12 Eylül 2001 tarihinde törenle açılışı yapılan "Enformasyon Merkezi"nin hizmete girmesi ile yeni bir ivme kazanmıştır. Bakanlığımız ve sosyal tarafların katkılarıyla inşa edilen Ankara'nın Oran semtindeki bu merkez, aynı zamanda ILO'nun Türkiye temsilciliğini de barındırmakta ve çok amaçlı olarak kullanılmaktadır.
 Başta Bakanlığımız ve sosyal taraflar olmak üzere ülkemiz ile ILO arasında IPEC (Çocuk Çalıştırılmasının Önlenmesi Uluslararası Programı) ve ILO Enformasyon Merkezi yapımı gibi çeşitli teknik işbirliği çalışmaları yürütülmektedir. IPEC'in 2001 yılında dolan uygulama süresi, ILO Ankara Bilgi Kaynak Merkezi'nin 12.09.2001 günü yapılan açılışı sırasında imzalanan ek protokol ile 5 yıl daha uzatılmıştır. Ülkemizin Avrupa Birliği'ne uyum çabalarının ILO tarafından güçlü bir şekilde desteklenmesi amacıyla "Türkiye ve ILO Arasındaki İşbirliği Protokolü" 2000 yılı Eylül ayında imzalanmıştır. Bu protokol ile, temel çalışma hakları, istihdam politikası, sosyal koruma politikası ve sosyal diyalog alanlarında Bakanlığımız ile ILO arasında yapılacak işbirliği konuları belirlenmiştir.
 Bakanlığımız ile Uluslararası Çalışma Örgütü'nün ev sahipliğinde "Küreselleşme Karşısında İstihdam Stratejileri" konulu Güney-Doğu Avrupa Ülkeleri Alt Bölgesel Konferansı 11-12 Eylül 2006 tarihlerinde İstanbul'da yapılmış ve konferans sonucunda İstanbul Bildirgesi kabul edilmiştir.





ONAYLANAN ILO SÖZLEŞMELERİ

No
Sözleşme Adı
Onay Tarihi
Durumu
C 2
14.07.1950
Onaylandı
C 11
29.03.1961
Onaylandı
C 14
27.12.1946
Onaylandı
C 15
29.09.1959
30.10.1998 tarihinde fesholmuştur(*)
C 26
29.01.1975
Onaylandı
C 29
30.10.1998
Onaylandı
C 34
27.12.1946
23.01.1952 tarihinde fesholmuştur (**)
C 42
27.12.1946
Onaylandı
C 45
21.04.1938
Onaylandı
C 53
22.04.2005
Onaylandı
C 55
17.03.2005
Onaylandı
C 58
29.09.1959
30.10.1998 tarihinde fesholmuştur(*)
C 59
12.07.1993
30.10.1998 tarihinde fesholmuştur(*)
C 68
17.03.2005
Onaylandı
C 69
17.03.2005
Onaylandı
C 73
17.03.2005
Onaylandı
C 77
02.11.1984
Onaylandı
C 80
13.07.1949
Onaylandı
C 81
05.03.1951
Onaylandı
C 87
12.07.1993
Onaylandı
C 88
14.07.1950
Onaylandı
C 92
17.03.2005
Onaylandı
C 94
29.03.1961
Onaylandı
C 95
29.03.1961
Onaylandı
C 96
23.01.1952
Onaylandı
C 98
23.01.1952
Onaylandı
C 99
23.06.1970
Onaylandı
C 100
19.07.1967
Onaylandı
C 102
29.01.1975
Onaylandı
C 105
29.03.1961
Onaylandı
C 108
07.02.2005
Onaylandı
C 111
19.07.1967
Onaylandı
C 115
15.11.1968
Onaylandı
C 116
02.09.1968
Onaylandı
C 118
25.06.1974
Onaylandı
C 119
13.11.1967
Onaylandı
C 122
13.12.1977
Onaylandı
C 123
08.12.1992
Onaylandı
C 127
13.11.1975
Onaylandı
C 133
17.03.2005
Onaylandı
C 134
17.03.2005
Onaylandı
C 135
12.07.1993
Onaylandı
C 138
30.10.1998
Onaylandı
C 142
12.07.1993
Onaylandı
C 144
12.07.1993
Onaylandı
C 146
28.07.2005
Onaylandı
C 151
12.07.1993
Onaylandı
C 152
17.03.2005
Onaylandı
C 153
17.03.2005
Onaylandı
C 155
22.04.2005
Onaylandı
C 158
04.01.1995
Onaylandı
C 159
26.06.2000
Onaylandı
C 161
22.04.2005
Onaylandı
C 164
17.03.2005
Onaylandı
C 166
17.03.2005
Onaylandı
C 182
02.08.2001
Onaylandı
-
-
-



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder